Legatură între eficientizarea operațiunilor și folosirea unui card de combustibil este directă și evidentă. Însă și mai clar este că, oricine alimentează, este extrem de interesat de calitatea carburantului. Aceasta temă a făcut obiectul studiului de piață condus de Rentrop & Straton, lider de peste 16 ani al pieței de informații specializate din România, cu peste 200.000 de clienți.
Pe piața de carburanți, calitatea este mai importantă decât prețul, sugerează titlul studiului de piață făcut de Rentrop & Straton. “Studiul realizat reprezintă o mare noutate pe piață cercetărilor de marketing din România. Pentru prima dată, managerii pot alege în cunoștință de cauză, văzând care este experiența colegilor în acest domeniu. De asemenea, distribuitorii de carburanți beneficiază de un instrument vital în planificările de marketing” declară însuși George Straton, președintele Grupului Rentrop & Straton.
31.4% din managerii care folosesc carburant în activitatea economică au contracte de furnizare încheiate cu distribuitori de produse petroliere. Dintre aceștia, 32.1% au încheiat contracte cu Petrom, 8.9% cu OMV iar 1.7% s-au orientat către alți distribuitori locali conform studiului “Consumul de carburanți în rândul companiilor din România”, realizat de divizia Market Research a grupului romano – german.
Studiul arată că, dintre companiile care intenționează să își schimbe furnizorul de carburanți, majoritatea au optat să se îndrepte către OMV și Petrom, ca prime opțiuni.
Dintre managerii care nu au încheiat contracte de achiziție a carburanților pentru compania lor, mare parte au încărcat până în prezent rezervoarele autovehiculelor de la Petrom și OMV, acestea situându-se pe primele 2 locuri.
Majoritatea respondenților care au încheiat contracte cu distribuitorii de carburanți (74.5%) sunt mulțumiți de serviciile acestora.
Cu toate acestea, managerii sunt nemulțumiți de nivelul prețurilor practicate la carburanți de către distribuitorii cu care au încheiat contracte de achiziție (44.2% din respondenți). 10.9% din managerii respondenți s-au declarat ca fiind foarte mulțumiți de serviciile distribuitorilor de carburanți, pe când 5.5% sunt foarte nemulțumiți în această privință. Doar 3.8% din respondenți sunt foarte mulțumiți de prețuri, în schimb 13.5% sunt foarte nemulțumiți de trendul prețurilor.
Potrivit studiului, benzina cu cifra octanică 95 este tipul cel mai frecvent cumpărat (53%). Deși cifra octanică mai mică limitează realizarea unor rapoarte de comprimare mari și oferă o putere mică motoarelor, benzina CO 95 este preferata, în principal, datorită prețului său scăzut.
Cele 71.9% companii care utilizează în activitatea lor motorina, achiziționează cel mai frecvent motorina cu cifra cetanică 51 si sulf 50 ppm (28.1% din respondenți) și motorina cu cifra cetanică 51 și sulf 10 ppm (27%).
Studiul “Consumul de carburanți în rândul companiilor din România” pe scurt:
- Majoritatea companiilor mici și mijlocii chestionate achiziționează des carburanti, cei mai multi respondenti cu functii de conducere in firme declarand ca alimenteaza cu combustibili zilnic (31.9%) sau o data la cateva zile (36.2%).
- Combustibilii “clasici” sunt cei mai folositi de către companiile din România: motorina (71.9%) și benzina (69.3%). O proporție semnificativă de întreprinderi (16.6%) utilizează și gazul petrolier lichefiat (GPL).
- Peste două treimi din managerii romani consideră că resursele de petrol sunt aproape de a fi epuizate, iar alternativa cea mai promițătoare la energia bazată pe hidrocarburi este energia solară.
- În pofida acestei perspective “ecologic corecte”, cea mai mare parte a companiilor participante la cercetare sunt dependente în momentul de față de consumul de carburanți, 77% din managerii chestionați declarând ca folosesc combustibili petrolieri în desfășurarea activităților economice ale firmei.
- Sectorul de activitate in care combustibilii petrolieri lichizi sunt utilizați preponderent este transportul angajaților și al mărfurilor cu autovehicule proprii (90.5%).
- Cel mai important criteriu pe baza caruia managerii decid să achiziționeze carburanții pentru companie este calitatea produselor (61.3% din respondenti). În același timp, prețul este apreciat ca important sau foarte important de către 57.1% din manageri.
- Mai puțin de o treime din respondenții care folosesc carburanți în activitatea economică a companiei au contracte de furnizare încheiate cu distribuitori de produse petroliere.
Studiul „Consumul de carburanți în rândul companiilor din România” a fost realizat pe un eșantion de 556 respondenți, în perioada 14 septembrie 2011 – 12 octombrie 2011, de Divizia Market Research a grupului romano-german Rentrop & Straton, liderul pieței de informații specializate din România. Studiul a fost realizat în parteneriat cu Academia de Studii Economice (ASE) București.
Rentrop & Straton face parte din rețeaua internațională VNR (Verlag für die Deutsche Wirtschaft AG), important grup de consultanță în afaceri german, cu operațiuni la Bonn, Berlin, Salzburg, Zürich, Varșovia, București, Moscova, Londra, Manchester, Madrid și Johannesburg. Rentrop & Straton este membru SIPA (Specialized Information Publishers Association), membru fondator BRAT (Biroul Roman de Audit al Tirajelor) și ARMAD (Asociatia Romana de Marketing Direct).